dinsdag 19 augustus 2008

Ponykamp in Glimmen

Mijn zus houd heel erg van voetbal en ging dan ook in de zomer op voetbalkamp. Toen ik oud genoeg om alleen op kamp te gaan ging ik op ponykamp. Jetske ging altijd naar de Bongerd in Glimmen en zo ben ik daar ook beland. De manege werd gerund door Familie Lameyer. Een wat ouder echtpaar. Mevrouw Lameyer was een soort moeder voor je als je daar op kamp bent, ze deed echt alles voor je. Meneer Lameyer was wat norser en deed alleen het intro praatje met de regels en het eind praatje op de vrijdagochtend. Afscheid nemen deed hij niet daar hielt hij niet van. Verder had je diverse kampleiding maar Leotien is me bij gebleven. Een kleine pittige vrouw waar je wel mee kon lachen maar erg streng was.

Mijn 1e ponykamp:
Het eerste jaar sliep ik bij familie Lameyer in huis. Hier sliepen de jongste kamp bewonners. Ik reed dat jaar op Lady. Een leuke en lieve pony. We kregen op kamp rijlessen, buitenrijden, vrij rijden op een heel groot terrein en s'avonds spelletjes zoals trefbal.
De week verliep erg snel.

2e jaar:
Dit jaar moest ik op Coco aangzien iemand anders ook op Lady wou en zij al veel vaker geweest was. Coco was een kopervos ruin. Erg eigenwijs en echt leuk vond ik hem niet. Dit jaar sliep ik op de slaapzalen boven de kantine. Er was een regel asl je te laat uit je bed kwam voor het ontbijt moest je 3 rondjes in de binnenbak rennen met je laarzen aan. Een meisje heeft dit ritueel 3x mogen doen en ik was dat meisje niet! Ook mocht ik dit jaar mee om de paarden s'avonds naar het land te brengen en s'ochtends te halen. Het weiland lag in het bos en ej ging er heen zonder zadel alleen met hoofdstel. Dhr meyer haalde ons dan op met de veewagen of bracht ons dan weg. We moesten heel stil zijn want dit mocht natuurlijk niet.

3e jaar:
Dit keer ging ik 2 weken en allebei de weken heb ik op lady gereden ik was toen 12 jaar.
De eerste week heb ik Renate ontmoet een meisje van 19 jaar die met een vriendin naar ponykamp ging. Met haar had ik de grootste lol behalve die keer dat ik met doperwten ging spelen. Vanaf dat moment kregen wij ook leiding aan tafel. Nu tien jaar later ga ik nog steeds met Renate om en zien we elkaar een paar keer per jaar. Ik ben zelfs op haar trouwerij geweest.

De tweede week heb ik Sabine en Han leren kennen. Met Sabine heb ik een vriendschap tot onze 16e opgebouwd daarna is het contact verwaterd. Han heb ik daarna nog 2 keer gezien. Beide weken sliep ik op de grootte zaal.

4e jaar:
Dit keer ging ik met Sabine op kamp en Han was er ook. Ik reed op Kingston. Een bruine ruin van 4 jaar. Erg leuk beestje behalve op stal dan kon hij trappen naar je! En hij zou wat fel zijn tijdens het rijden. Niks van gemerkt.

5e jaar:
Weer sabine en ik op kamp. Dit jaar was Kim er ook bij die helaas het jaar daarop verongelukte.
Ik reeed weer op Kingston.

laatste jaar:
Kingston scheen tegenwoordig veel te steigeren en bokken dus ik mocht er niet op maar wel op Kayla een schimmelmerrie die erg vurig was buiten vandaar dat ik buiten op Leon ging.
Leotien wist dat ik gek op Kingston was en vroeg of ik soms op kingston wou zodat hij wel wat beweging kreeg. Dit heb ik ook gedaan en hij is geen een keer gaan bokken en steigeren!
Met de dagrit had ik geen zin om mee te gaan en dat kwam omdat Leon die dag verhuurd was. Ik ben toen met de alle kleinsten in een karretje met shet ervoor mee gegaan. Erg leuk vooral dat ik mocht gaan mennen.

Wedstrijden:
Op de maandag of de dinsdag had je de wedstrijd dag. Je kon uit de volgende dingen kiezen inimaal 1 maximaal 3 wedstrijden.
dressuur, springen, Tallie ho(race wedstrijd), ringsteken, stoelendans op paard, en mennen.
Ik heb altijd meegedaan met springen, maar pas het laatse jaar werd ik eerste met Leon. (half broer van Kingston)

Ik probeer elk jaar nog naar de bongerd terug te gaan voor een bosrit van 2 uur. Met renate dit nu 2 keer gedaan en met Lisa al wat vaker en vorig jaar is Jetske meegeweest. En ja mevrouw Lameyer herkende jetske ook nog.

1 opmerking:

Henk zei

Ja, jij op paarden/ponykamp.
Je zus op voetbalkamp.
En je vader en moeder...?
Die hadden een weekje rust.

Henk