donderdag 7 augustus 2008

Kartouch

Tja...... De titel zegt het al Kartouch. Voor wie het nog niet wist, dit is mijn eeuwige lievelings paard Kartouch. Ondanks ze sinds juli 2008 verkocht is.............

Met Kartouch heb ik zoveel meegemaakt. Met de springwedstrijden eeuwig op de 2e plaats komen. Nou ja eeuwig ook een keer 1e en 3e en 4e enz. Maar wel vaak 2e!!!!

Kartouch hield niet zo van springen en ik wel. Maar het ging redelijk ik wist wat ik moest doen en zij deed het.

Ik zat ook vaak bij haar in de stal met een appel die ze dan voorzichtig uit mijn schoot pakte en op at.

Kartouch hoofdschuw kom op nou....Ze deed meestal haar hoofd omlaag voor me.

Een buitenrit......Nou dacht touchje we kunnen die jonkies best aan en dan sprintte ze die jonkies eruit.

De laatste toets voor het ruiterbewijs..... Wat nou parasols, wapperende dingen ik loop gewoon braaf door en laat me niet kennen. Maar een slootje springen in de springwei ho maar dat deed ze niet.

Viel je met springen van haar af dan kon ze je echt zo aan kijken van he hoor jij niet op mijn rug?

Werd er gevraagd wat wil je voor je verjaardag? Ik wil Kartouch
Wat wil je voor kerst? Kartouch op mijn slaapkamer.
Mijn doom was om op de rug van Kartouch het stadhuis binnen te gaan en dan te gaan trouwen. Dit zal helaas een droom blijven nu ze verkocht is.

Tja kartouch een paard appart.
Dit stukje komt van de website van de manege:
Kartouch gekomen rond eind 1991, begin 1992 op ongeveer 7-jarige leeftijd. Kartouch is alweer ruim elf jaar bij ons. Eigenlijk is zij in de loop der tijd weinig veranderd. Zij is wel wat rustiger geworden, maar dat mag ook wel als je al zo'n 18 jaar bent. Nog steeds is Kartouch heel gevoelig in de mond.
In het begin kon zij buiten nogal fel zijn. Soms krijgt zij het weer in haar bol en haalt zij tijdens de galop over het gras, en niet via het ruiterpad, de hele groep in. Kartouch is ook een heerlijk voorpaard. Het is altijd belangrijk, dat je als begeleider een paard hebt, dat in elk gewenst tempo kan lopen en overal langs durft te gaan. Kartouch heeft ook een tijdje als longepaard voor de proeflesssen gelopen, maar dat werk vond ze op een bepaald ogenblik niet leuk meer! Dressuur kan ze als de beste. Zij heeft zelfs L gelopen in de toenmalige NBVR-wedstrijden. In zomer '98 toen de manege 20 jaar bestond, moest ze opeens onder dameszadel lopen tijdens de demonstratie. Dat was voor haar geen enkel probleem. Na twee keer oefenen liep ze de sterren van de hemel, alsof ze niet anders gedaan had. Ondanks dat ze al heel wat jaartjes meeloopt, is ze nog steeds gevoelig en aardig soepel. Met springen is Kartouch wat onzeker, maar als de ruiter zelf vol vertrouwen is en haar goed begeleidt, dan springt ze alles. Op stal kan ze wat ongedurig zijn. Zij is ook kopschuw, zodat je rustig moet doen bij het aandoen van het hoofdstel. Lukt het niet, dan kun je beter iemand van het personeel waarschuwen om te helpen.
Kartouch heeft in Elvis (degenen die hier wat langer rijden kennen Elvis nog wel!) een grote aanbidder gehad. In het weiland week Elvis niet van haar zijde. Als Elvis water uit de ton dronk, mocht alleen Kartouch er ook bij.
Vroeger was Kartouch een paard dat weinig in de kudde manegepaarden te vertellen had, maar geleidelijk aan is zij in rang omhooggeklommen en hebben de meeste paarden ontzag voor haar. Kartouch heeft wel een heilig ontzag voor Gé, wie niet, en voor Parade. Dit resulteert wel eens, dat wanneer Gé of Parade te dicht langs Kartouch lopen, Kartouch plotseling stilstaat of omdraait. Natuurlijk waardeert een ruiter dit niet zo. Rijd je op een paard dat hoog in rang staat, rijd dan nooit te dicht langs een rang lagere!
Laten we hopen dat Kartouch nog heel wat jaartjes meegaat!
geschreven door Liesbeth in 2003

Geen opmerkingen: