donderdag 7 augustus 2008

De woensdag les



Bewerken
Na ongeveer een jaar ging ik van de zaterdag naar de woensdag middag les.

13.30 les:
In het begin gaf Liesbeth deze les. Daar kregen we les in dressuur. Nee niet op Anky niveau maar wel goed genoeg om je paard mooi en goed te laten lopen.

Daar deden we ook aan opdrachten zoals bij A aangaloperen en bij B een grootte volte te rijden vervolgens van B naar A te rijden en daar achteraan aansluiten. Voor de leken onder ons een rijbak heeft verschillende letters A,F,B,M,C,H,E,K. De combinatie kan je onthouden door de zin Alle Franse Boeren Met Centen Hebben Een Koe!
Deze letters staan aan de zijkant van de bak.

We reden heel soms ook zonder zadel maar niet zo heel vaak. Volgens Liesbeth vond ik toen Fleur erg leuk. Fleur was een bruine merrie met zwarte manen en staart. Fleur was ook niet zo groot en had als eigenschap neer het midden van de bak te lopen en daar stil te gaan staan.
Ook Hirma vond ik erg leuk. Hirma was ook niet zo groot en was een mooie vos merrie. En Rakker bleef ik trouw.

In die les begon Jetske over het ruiterbewijs een soort rijbewijs voor paardrijden. Maar daar later meer over.

De 14.30 Les:
Na een tijdje ging ik een niveau hoger rijden. Ik kreeg les van Sandy. Volgens mij gaf zij toen net les bij ons.
Sandy had een paard Iron Maiden. (wist toen nog niet dat een rock band zo heette hahaha)

Sandy leerde ons "springen" was eigelijk meer over balken draven en een heel klein sprongentje waar we misschien net 2 x over gingen.

In die les reed Quint, Gabrielle, Remi en zijn zusje ingrid en nog een paar andere. Maar met die 4 ging ik toch wel het meest mee om.

Ik reed toen het meest op Hirma en vooral in de warme maanden zonder zadel (ook de springlessen)En als het heel warm was mochten de sprooiers in de bak aan!!!

Volgens mij is in die tijd ook de rijbak vernieuwd waardoor we een kleine bak hadden met als middenlijn een baal stro. Elk paard heeft toen wel meerdere malen geprobeerd om onder de les te gaan eten.

16.30 les:
Ook hier weer les van Sandy Ik heb niet zo heel lang in deze les gereden.
In deze les reed ik het meest op Kartouch.
Fleur was toen al weg en volgens mij Rakker ook net, maar dat weet ik niet zeker.

17.30 les.
Dit was een les waar we de ene week sprongen en de andere week dressur.
En hier ontmoette ik Frans weer.

In de zomer gingen we om de week naar buiten en de andere week in de springtuin springen. Frans was nog steeds erg streng maar ik was niet meer zo bang voor hem als in het begin.
Ook hier reed ik veel op Kartouch. Zeker toen Hirma wegging.

Ik was al begonnen met dressuur proeven (SB 1 en de SB2) en ging bijna starten in de B proef. Maar dat springen dat was geweldig. Frans vroeg me op een dag waarom ik niet mee ging doen met een onderlinge springwedstrijd. En dit heb ik toen gedaan met Kartouch!

18.30 les
Samen met Stephanie zijn we naar deze les gegaan waar ook Frances er later bij kwam.

In deze les sprongen we elke week.
In deze les ben ik ook gebleven totdat ik stopten met de lessen op de manege. (2003 of 2004)

In het begin reed ik op Kartouch maar de laatste jaren moest ik op Parade omdat Kartouch niet meer wou springen en ook ouder en sneller kreupel werd.

Geen opmerkingen: